post

Derfor virker storytelling

Når budskapet ditt formidles gjennom en historie blir det lettere lagt merke til og husket. Hvorfor?

Historiefortelling er et virkemiddel som vektlegges av selv avdankede kommunikasjonsrådgivere nå for tiden. Og det er ikke BARE fordi det er moderne. Snarere tvert i mot. Historiefortelling har vært menneskets foretrukne formidlingsformat siden før arvesynden.

Men hva er det som gjør historier så minneverdige og engasjerende?

Marilyn Francer fra APCO ga oss nylig noen interessante refleksjoner om dette temaet:

  • Først og fremst aktiverer en god historie emosjonell tilknytning. Vi kjenner igjen oss selv, våre nærmeste, våre erfaringer og følelser. Vi kan identifisere oss med handlingen og aktørene i historien, og vi kan føle sympati og antipati med dem. Hvilket bringer oss til neste punkt.
  • Alle historier har en form for konflikt som drivkraft. Vår helt møter motgang, som enten overvinnes (komedie) eller blir heltens undergang (tragedie).

Å finne det sentrale konfliktelementet er ofte utgangspunktet for arbeidet med en god historie. Dernest handler det om å tydeliggjøre hvem som kjemper for det ene, og hvem som kjemper for det andre.

Dette er en tilnærming som gir effektiv kommunikasjon, enten formatet er en reklamefilm (eksempel: Ali Kaffe kurerer gruff) eller en politisk kampanje (eksempel: Yes, we can). Ønsker du å vite mer om hvordan MSLGROUP jobber med budskapsbygging og historiefortelling ta kontakt med andreas.andersen@mslgroup.com.