fbpx

Slik blir 2019

By 1. januar 2019Ukategorisert

Slik blir 2019

Syntes du kommunikasjon var vanskelig i 2018? Da er det bare å holde seg fast, for tradisjonen tro blir dette året litt vanskeligere enn fjoråret. Her presenterer vi fem spådommer for året som kommer. Ikke overraskende er bærekraft et gjennomgangstema i et år der godt PR-arbeid vil bli viktigere enn noen gang tidligere.   

 1. Omdømme blir det viktigste du har

De siste årene har samfunnsdebatten blitt raskere, mer tabloid og vanskeligere å stå i. Nåde den som står i veien når media, politikere og sosiale medier fosskoker temaer som plast, kjønnsdiskriminering, dyrevern, palmeolje, indianerkjoler eller batterier fra Kongo. Kampen mellom det gode og onde er stadig mer taboid, følelsesladd og endimensjonal, og det er ikke alltid gitt hvem som er skurk eller helt. I 2019 vil enda flere virksomheter oppleve at de havner i skuddlinjen.

Derfor blir omdømmet; altså hva omgivelsene tenker og mener om virksomheten din, viktigere enn det noen gang har vært. Omdømmet ditt avgjør i hvilken grad folk tror på deg, og om du blir tatt i beste eller verste mening. Det er helt avgjørende for om du blir sett på som et problem eller en del av løsningen når diskusjonene raser som verst.

Vårt råd: Lag en interessentanalyse og en kommunikasjonsplan som sikrer at dine viktigste interessenter er informert om alt det gode din virksomhet gjør. Gjør en risikovurdering av hele virksomheten din. Overvåk samfunnsdebattene nøye for å lære hva som driver de temaene som angår din virksomhet, og dynamikken i hvordan sakene utvikles.  

2. Skilpaddens år i samfunnsansvar

Du husker kanskje eventyret om haren og skilpadden? Tidligere har mange kunnet oppføre seg som harer og hoppe på «enkle» omdømmevinnende saker når muligheten har bydd seg. Det var sikkert morsomt å kaste ut plastposene da debatten raste som verst, men ikke like gøy å forsvare den nye papirposen når det viser seg at de er 42 ganger verre for miljøet. Mange virksomheter vil i 2019 møte seg selv i døren og erfare at samfunnsansvar handler om langsiktig strategi og ikke kortsiktig gevinst.

I 2019 er det bærekrafts-skilpaddene som vil klare seg best. De beveger seg kanskje litt saktere, men har fast kurs mot målet.

Vårt råd: Velg deg noen hjertesaker du satser på, der du kan være en del av en varig løsning på et reelt problem. Tenk deg om to og tre ganger før du hiver deg på mediekarusellene. Du risikerer å møte deg selv i døren senere.

3. Bakfulle forbrukere

Handelen er spådd ruskevær i årene som kommer. Mange peker på Amazon som den store utfordreren, men vi tror det er en enda større kraft som vil endre markedet. Det glade, materialistiske og vekstbaserte forbrukssamfunnet er i ferd med å bli byttet ut med bærekraftssamfunnet. Etter tiår med hemningsløst forbruk, innser stadig flere nordmenn at vi ikke er blitt lykkeligere til tross for at vi har frotset vilt i designervaser, flatpakkede møbler, hummer, indrefilet og espressomaskiner.  De fleste av oss har nå så mange ting at vi ikke vet hvor vi skal gjøre av dem.

Handelsvinnerne i 2019 er de som forstår at norske forbrukere er i en gedigen forbruks-bakrus, og har et behov for å gjøre forbruket langsiktig bærekraftig. Vi er lei av å handle inn mer enn vi rekker å forbruke, og å bytte ut Kähler-vasen våre bare fordi alle andre har den samme. Her er det en gigantisk mulighet for de merkevarene som vil spille en rolle.

Vårt råd: Tenk gjennom hvordan du posisjonerer deg for endringen i forbrukeratferd. Gode tiltak virker sterkt strategisk posisjonerende. De som kun driver salgsdrivende «løp og kjøp»-kommunikasjon har størst grunn til å være bekymret. Gi kundene dine en opplevelse av å bryte med masseforbruket.

4. Optimistene vinner

Vi er i mulighetenes tidsalder. Verden har aldri vært et bedre sted enn i dag, og norsk økonomi går godt. Politikk og media oversvømmes av positive vyer og visjoner for fremtiden, selv om ikke alle løsningene er på plass. Dette skaper et enormt handlingsrom for aktører som klarer å presentere samlende løsninger på utfordringer i samfunnet. De troverdige og konstruktive aktørene har en større mulighet til å påvirke både politikk og samfunnsliv enn noen gang før.

Vårt råd: Bruk tid til å sette din virksomhet i en større kontekst. Se hvordan du kan bidra til optimisme og løsninger. Inspirer andre til å bli med deg, og kommuniser aktivt med politikere og journalister som du vet har interesse for ditt fagfelt.

5. Bli ved din lest

Det er lett å bli så forelsket i samfunnsansvar og nye forreningsmodeller at man glemmer hva som egentlig skaper verdi i virksomheten. Ikke tro på de som mener «nå endres alt». For å bruke en skomaker-analogi: Tenk heller at du skal fornye lesten din enn at du skal forlate den. Den tryggeste oppskriften er å være tro mot forretningsidéen, og endre forretningsmodellen. Alle gode forretningsideer og visjoner er forankret i sannheter som ikke så lett går ut på dato.

Vårt råd: I 2019 bør du se på visjonen din med nye øyne, for å sikre at den holder også inn i fremtiden. Visjon, misjon og verdier har størst betydning i endringstider.

 Lykke til og godt nytt år!

Hilsen oss i MSL