fbpx

MSL og Publicis-byråene satser på bærekraft

By 5. desember 2019Ukategorisert
Axel Hammer
Foto: Michael Solbakken

Axel Hammer er ansatt som seniorrådgiver for bærekraftskommunikasjon i Publicis-gruppen. Han skal bidra til at kundene i Kitchen, Starcom, Zenith, New Work og MSL skal lede vei i det grønne skiftet.

Axel Hammer har lang fartstid fra bransjen, og har jobbet i både Norsk Industri, Geelmuyden Kiese og DNV GL med bærekraft. Nå blir han faglig fyrtårn på bærekraft i en nyopprettet stilling i MSL.

– Bærekraft er vår tids viktigste sak, og allerede den viktigste driveren for omdømme. Etterspørselen etter tyngre strategisk kompentanse på bærekraft har vokst kraftig på tvers av alle Publicis-byråen. Bærekraft skal spille en avgjørende rolle i omdømme- og merkevarebygging, og Axel er blant landets beste til å få dette til, sier Rolf Aaneland, leder for PR-byrået MSL.

I tråd med Publicis’ strategi, under mottoet «Power of One», vil Hammer arbeide på tvers av alle Publicis-byråene. Hammer starter i den nye stillingen 3. januar.

– Bærekraft har på rekordtid kommet på alles lepper, og mange forsnakker seg. Dette er svært komplekse fag, samtidig som vi ser at mange vinner på å fortelle verden om egne gode tiltak for mennesker og miljø. Min ambisjon er at kundene våre skal bruke god kommunikasjon til å høste konkurransefordeler fra bærekraft. Jeg håper å inspirere til og løfte frem de riktige tiltakene på en enkel, forståelig og samtidig faglig riktig måte, sier Axel Hammer.  

Bærekraft i alle kanaler

– Jeg tiltrekkes av at Power of One-modellen hvor de deler kompetanse på tvers av byråene. Sammen bygger vi en imponerende stor verktøykasse i hele bredden av kommunikasjonsfaget. Det gjør det enklere å lykkes med bærekraft, fordi det er avgjørende at bærekraftsperspektivet er forankret i selve kjernen av selskapets kommunikasjonsstrategi, sier Axel Hammer.

Selv om stillingen er nyopprettet, er ikke bærekraft et helt ukjent tema i Publicis Groupe.

– Mange av våre kunder ønsker å ta langsiktige posisjoner knyttet til sitt arbeid på bærekraft. Vi opplever i møte med kundene våre at de ofte har store og små løsninger de er veldig stolte av, men at de er usikre på hvordan de skal ta det ut i kommunikasjon på riktig måte. Det er vi nå i enda bedre posisjon for å hjelpe dem med, sier Haakon Dahl, leder for kommunikasjonsbyråene i Publicis gruppen.