Endringer i Facebooks nyhetsfeed og hvordan det påvirker oss

facebook-box-1334045_960_720

Før sommeren kunngjorde Facebook at de ville lansere flere omfattende endringer i nyhetsfeeden som ville medføre store konsekvenser. Dette er våre betraktninger.

Etter en større brukerundersøkelse har Facebook annonsert at de vil gjøre betydelige endringer som vil påvirke hva som dukker opp i brukernes nyhets-feed. De vil fra nå av prioritere venner og familie fremfor kommersielle aktører, noe som vil medføre store konsekvenser for bedrifter og utgivere.

I brukerundersøkelsen ble tusenvis av Facebookbrukere spurt om hvordan nyhetsfeeden kunne bli bedre. Resultatene viste at brukerne heller ønsket å se oppdateringer fra familie, venner og sider som de liker, enn kommersielle innlegg.

Etter å ha analysert datamaterialet oppdaget Facebook at mange av innleggene brukerne beskrev som kommersielle ikke var tilfeldige annonser, men innlegg fra sider brukerne selv likte. Årsaken til dette er at Facebook har hatt streng kontroll over antall annonser en bruker ser, men ikke antall kommersielle innlegg fra Facebooksider. For å sikre best mulig brukeropplevelse vil derfor Facebook nå utøve strengere kontroll på kommersielle innlegg fra sider.

Ifølge brukerundersøkelsen var det tre kjennetegn på innhold som ble oppfattet som for kommersielt:

  1. Innlegg som har til hensikt at brukerne kjøper et produkt eller installerer en app
  2. Innlegg som påvirker brukerne til å bli med i konkurranser og promoteringer, med liten relevant kontekst
  3. Innlegg som gjenbruker det samme innholdet som er benyttet i annonser

Eksempler på denne typen innlegg:

bilde til tekst

bilde til tekst 2

Hvordan påvirker disse endringene oss?

Endringene betyr en ny prioritering av hva som dukker opp øverst i nyhetsfeeden vår. I fremtiden vil det være innlegg som er delt av venner og familie som troner øverst, ikke et innlegg publisert på en side man har likt.

Innhold som blir delt av en Facebookside vil bli vist lavere ned i nyhetsfeeden og det vil dermed bli vanskeligere å fange oppmerksomheten til brukerne. For at et innlegg skal rykke høyere opp på nyhetsfeeden er det avhengig av interaksjon med brukerne igjennom likes, kommentarer og særlig delinger. Med andre ord, for å øke sannsynligheten for at et innlegg blir viet oppmerksomhet er vi avhengig av at venner og familie viser interesse for nettopp det vi publiserer.

Endringene som Facebook nå lanserer baserer seg på en algoritme som over tid vil kunne tilpasse nyhetsfeeden til hver enkelt bruker. Nøkkelkvalifikasjonene baserer seg bl.a. på at innhold skal være informativt og underholdende. Ulike mennesker har ulike preferanser på hva som er informativt og underholdende. Noen anser nyhetssaker som informative, mens andre synes kjendisnytt er informativt. Facebooks algoritme vil derfor fokusere på andelen tid man bruker på å lese et innlegg og om man liker, kommenterer eller deler innlegget. Med bakgrunn i informasjonen vil Facebook tilpasse nyhetsfeeden ut ifra preferansene til hver enkelt bruker. Over tid vil man kunne vise linker til de som klikker ofte på linker, bilder til de som ofte ser på bilder og vise videoklipp til de som bruker tiden sin på det.

Endringer i Facebooks nyhetsfeed er intet nytt. Facebook opprettet sider i 2007, og stadige endringer og oppdateringer har vist oss at der er nødvendig å tilpasse seg. Ifølge Edgerank Checker har Facebooksider opplevd en betydelig nedgang i organisk rekkevidde fra februar 2012 (16,9%) til mars 2014 (6,5%). Nyere undersøkelser viser at enkelte sider med over 500 000 likes kun har en organisk rekkevidde på 2%. Et godt eksempel på hvordan man kan tilpasse seg er å benytte en variasjon av medieformater. I stedet for å kun poste tekstinnlegg, bør man benytte foto, video, Facebook Live og 360. I løpet av kun ett år har antall videoinnlegg økt med 75% globalt. I dag har Facebook et gjennomsnitt på mer enn en milliard video-views hver eneste dag.

Dette påvirker synlighet:

  • Antall likes, kommentarer og delinger
  • Filtype – bilde, video eller statusoppdateringer
  • Innlegg som referer til et trendtema
  • Tidspunktet for når et innlegg får likes, kommentarer eller delinger
  • Dveletid på videoklipp
  • Tagging av mennesker i innlegg

Facebooks nyhetsfeed har alltid vært en konkurranseutsatt plattform hvor flere og flere mennesker og bedrifter promoterer sitt innhold for å nå en større kundemasse. Med andre ord, konkurransen har alltid vært tøff, men som følge av Facebooks nye endringer kan vi nå forvente oss en mer innbitt kamp om brukernes oppmerksomhet. Dette betyr at de Facebooksidene som publiserer svært kommersielle innlegg bør forvente en nedgang av kundeinteraksjoner over tid.

Denne endringen byr ikke bare på nye utfordringer, men også nye muligheter. Bedrifter vil fra nå av møte et økt press om å fremstå som relevante og interessante, og dermed vil en bedrifts evne til å skape innhold som er ”delbart” være nøkkelen til suksess. Med andre ord, innhold som har en underholdningsverdi, som vekker interesse hos brukerne, vil ha en fordel i tiden som kommer.

Hva vi bør fokusere på fremover og lære av:

  • Innlegg med mange kommentarer
  • Innlegg med mange likes
  • Innlegg som brukere foretrekker fremfor andre (foto, video, status update)
  • Innlegg som referer til et trendtema
  • Innlegg som opplever et høyt antall likes, kommentarer eller delinger på kort tid
  • Link-innlegg
  • Videoer som er sett mange ganger eller har lang dveletid
  • Innlegg som tagger andre sider i teksten
  • Innlegg som blir likt eller kommentert av venner
  • Interaktive innlegg

Hva vi bør unngå:

  • Click-baiting
  • Gjenbruk av innhold eller lignende innlegg
  • Like-baiting
  • Innlegg som har spam-lignende linker
  • Innlegg med kun tekst
  • Innlegg som blir gjemt eller rapportert (tyder på lav kvalitet)
  • Innlegg som inneholder ord som like, kommenter eller del
  • Innlegg som ligner på memes (tekst over bilde)
  • Innlegg som oppleves som svært kommersielle (presser til å kjøpe, laste ned, osv.)
  • Innlegg som gjenbruker tekst fra annonser

 

Back to Top